Toch maar wel.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Amber Rodenburg - WaarBenJij.nu Toch maar wel.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Amber Rodenburg - WaarBenJij.nu

Toch maar wel..

Blijf op de hoogte en volg Amber

27 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Eerst wilde ik geen verslagen gaan schrijven, maar nu ik hier zo'n 2 weken zit en al veel heb meegemaakt merk ik dat ik het toch leuk vind om dit met jullie te delen.

Dus hier zit ik dan.. op mijn veranda in het (bijna) altijd zonnige Suriname. Helaas is het al de hele week aan het regenen en bewolkt, maar gelukkig wel gewoon minimaal 22 graden :)

Nou de eerste week... ik vond het allemaal nogal heftig. Moest heel erg wennen aan alles hier. De hitte, het eten, andere mensen, ander huis, niet je eigen spullen, alles gaat ontzettend langzaam etc. Vooral de eerste 5 dagen was ik er echt van overtuigd dat ik hier nooit aan ging wennen, wat moest ik in gods naam gaan doen? Er is hier ook niet spetterend veel te doen als je niet weet waar je heen moet. Was er al helemaal klaar mee, haha. Gelukkig heeft dit niet zo lang geduurd.

Na een ietwat paniekerige ochtend (ze waren even vergeten te vertellen dat ze verhuisd waren waardoor ik niet wist waar ik wel heen moest en te laat kwam) ben ik maandag 17 november eindelijk begonnen op mijn stage. Dit heeft mij heel erg geholpen, omdat ik nu wat te doen had overdag en ik een ritme krijg. Verder is mijn stage tot nu toe nog niet zo spannend. Voor degene die het niet weten, ik loop stage bij het Ministerie van Justitie en Politie, delinquentenzorg, afdeling; Forensische Maatschappelijke Zorg(FMZ).
Als het goed is ga ik vanaf volgende week 3 dagen mee naar de inrichtingen(gevangenis/cellenhuizen) om daar gesprekken te voeren met de delinquenten en aan de hand van die gesprekken begeleidings- of Voorwaardelijke Invrijheidstelling-rapport te schrijven. Aan de hand van deze rapporten worden de delinquenten beoordeeld. Tot nu toe heb ik vooral veel informatie moeten lezen over FMZ en oude rapporten. Ik heb wel al wat dingen kunnen opzoeken en aanpassen, maar het echte stage lopen begint komende maandag, hoop ik dan... Alles gaat ook bij het ministerie op zn Surinaams, dus langzaam.

Nou tot zo ver dus mijn stage. In de afgelopen weken heb ik ook al veel gezien en gedaan. Ben al 2x op een boottocht geweest en daarbij ook dolfijnen gezien. Verder hebben we al wat oude plantages bezocht tijdens die tripjes en hier hebben we rondleidingen gehad waarbij van alles is verteld over de geschiedenis, bomen, kruiden etc. Heel erg leuk en interessant dus!
Verder ben ik al een paar keer uit geweest, wat hier pas rond 2 uur 'snachts begint :O. Afgelopen zaterdag was er in een hotel een Nederlandse cover band en hier zijn we met het hele huis in geweest, SUPER GEZELLIG!

Gisteren was hier srefidensie (onafhankelijkheidsdag), Suriname viert dan het feit dat ze al 39 onafhankelijk zijn van Nederland. Dit was in Lelydorp, waar wij met de bus naar toe zijn gegaan. Zo'n bus is ook een hele ervaring, het is klein maar er moeten een hoop mensen in. En ik ben natuurlijk een bakra, dus extra interessant voor Surinaamse mannen.. Aangekomen in Lelydorp hebben we een lokaal 'bandje' gezien, wat heel leuk was. Verder waren er eigenlijk alleen maar kraampjes met eten.. Er zou ook een optocht zijn, dus wij stonden daar helemaal klaar voor bij een hek. Begint het toch keihard te regenen en te waaien en wij konden nergens schuilen dus waren zeik nat. De optocht begon ook op zijn Surinaams 2,5 uur te laat, waardoor wij hem niet meer hebben gezien. We waren zo nat en koud dat we naar huis zijn gegaan. Gelukkig had ik een deel van de optocht al wel gezien, omdat ze die op het terrein bij mijn stage aan het oefenen waren:)
Al met al ook weer een ervaring om naar Lelydorp te gaan, en die kunnen we ook weer van het lijstje afstrepen!

Oh ja, zou het zo vergeten, maar ik woon dus in een studentenhuis met 5 kamers en 2 studio's. Op het zelfde terrein staat nog een studentenhuis, hoe veel kamer er precies zijn weet ik dan niet. Maar als het goed is zijn we in totaal met z'n 17e nu. Dus er is altijd wel iemand thuis, wat het erg gezellig maakt. Tegelijkertijd is dit ook heel druk (er zijn maar 3 jongens, dus een echt kippenhok), maar gelukkig heb ik een fijne eigen kamer waar ik me altijd een beetje terug kan trekken.

Verder ben ik hier samen gekomen met Puck & Jamie, waar ik ook nog contact mee heb. Via Puck haar huis heb ik ook al een hoop mensen leren kennen.

Vanavond ga ik misschien naar Havana, een club hier waar je kunt salsa dansen(HELP) en na 1 uur word daar ook gewoon house gedraaid, gelukkig, haha.

Ik denk dat ik voor nu wel redelijk veel heb verteld. Het is allemaal gewoon te veel om op te noemen wat je hier allemaal mee maakt!

Liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Een nieuw avontuur in Suriname.

Recente Reisverslagen:

09 Januari 2015

Waar te beginnen

05 December 2014

Een goede week

27 November 2014

Toch maar wel..
Amber

Actief sinds 27 Nov. 2014
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 2880

Voorgaande reizen:

11 November 2014 - 04 Mei 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: